KEUNGGULAN NUR MUHAMMAD
NUR MUHAMMAD itu pada
hakikatnya insya ALLAH sangat mudah di bangkitkan dalam setiap rangka badan
manusia,ia nya adalah haq semua makhluk untuk mengenal,merasakan,menghidupkan
cahaya alam semesta tersebut bagi menambah ketekunan ibadahnya kepada ALLAH dan
bukan untuk menambah kejauhan dan kecintaan kita kepada duniawi ini,kecintaan
dan ibadah yang zuhud dan ikhlas kepada ALLAH ini perlu di tambahi dengan
ibadah ibadah sunnah yang lain termasuk merasakan faedah Nur Muhammad ini
sehingga jika ALLAH sudah redha dengan ibadah kita hanya semata mata untuk Nya
Itu maka duniawi secara Kun FayaKun akan mengikuti dan tunduk kepada makhluk
yang tunduk kepada ALLAH tadi,hal seperti inilah yang di namakan orang orang
karomah atau mendapat khasiat dan manfaat dari amalan sunnah nya tersebut
termasuk Nur Muhammad ini.
Dalam kitab Hikayat
Nur Muhammad diceritakan bahawa tubuh manusia (anak Adam) mengandungi tiga
unsur, yakni jasad, hati dan roh. Di dalam roh terdapat hakikat, di dalam
hakikat tersimpan rahsia, rahsia itulah yang dinamakan makrifah Allah. Di dalam
makrifah pula ada zat yang tidak menyerupai sesuatu pun.
Rahsia atau
makrifah Allah ini dinamakan Insan Kamil. Insan Kamil dijadikan dari Nur yang
melimpah dari Zat Haqq Ta’ala.
Menurut riwayat,
sumber cerita tentang kejadian Nur Muhammad ini bermula dari biografi Nabi
Muhammad yang ditulis oleh Ibnu Ishaq (sejarawan Islam). Dalam biografi
tersebut, Ibnu Ishaq ada mencatat riwayat yang menyatakan bahawa Allah telah
menciptakan Nur Muhammad dan Nur itu telah diwarisi melalui generasi Nabi-Nabi
hingga ia sampai kepada Abdullah bin Abdul Muthalib dan turun kepada Nabi
Muhammad SAW.
Kemudian terdapat
sejumlah hadis yang menerangkan tentang Nur tersebut, antaranya, “sesungguhnya
yang mula-mula dijadikan oleh Allah adalah cahaya-ku (Nur Muhammad)………”.
Beragam pandangan
terhadap hadis ini, ada yang menyatakan maudhu’ (tertolak), dhaif (lemah),
bersumber dari falsafah Yunani, tetapi ada pula yang menyatakan bahawa riwayat
tersebut boleh diterima kerananya sanadnya bersambung.
Hadis tersebut
cukup panjang matannya dan diringkas sebagai berikut: “Dan telah meriwayatkan
oleh Abdul Razak dengan sanadnya dari Jabir bin Abdullah ra, beliau berkata:
“Ya Rasulullah, demi bapaku, engkau dan ibuku, khabarkanlah daku berkenaan
awal-awal sesuatu yang Allah telah ciptakan sebelum sesuatu! Bersabda Nabi SAW:
“Ya Jabir, sesungguhnya Allah menciptakan sebelum sesuatu, Nur Nabi-mu daripada
Nur-Nya’.
Maka jadilah Nur
tersebut berkeliling dengan Qudrat-Nya sekira-kira yang dihendaki Allah. Padahal
tiada pada waktu itu lagi sesuatu pun; tidak ada lauh mahfuzh, qalam, syurga,
neraka, Malaikat, langit, bumi, matahari, bulan, jin dan manusia; tiada apa-apa
yang diciptakan, kecuali Nur ini.
Dari Nur inilah
kemudian diciptakan-Nya qalam, lauh mahfuzh dan Arsy. Allah kemudian
memerintahkan qalam untuk menulis, dan qalam bertanya, “Ya Allah, apa yang
harus saya tulis?” Allah berfirman: “Tulislah La ilaha illallah Muhammad
Rasulullah.” Atas perintah itu qalam berseru: “Oh, betapa sebuah nama yang
indah dan agung Muhammad itu, bahawa dia disebut bersama Asma-Mu yang Suci, ya
Allah.” Allah kemudian berkata, “Wahai qalam, jagalah kelakuanmu ! Nama ini
adalah nama kekasih-Ku, dari Nur-nya Aku menciptakan arsy, qalam dan lauh
mahfuzh; kamu, juga diciptakan dari Nur-nya. Jika bukan kerana dia, Aku tidak
akan menciptakan apa pun.”
Ketika Allah telah
mengatakan kalimat tersebut, qalam itu terbelah dua kerana takutnya akan Allah
dan tempat dari mana kata-katanya tadi keluar menjadi tertutup, sehingga sampai
dengan hari ini hujungnya tetap terbelah dua dan tersumbat, sehingga dia tidak menulis,
sebagai tanda dari rahsia ilahiah yang agung.
Adapun yang
mula-mula dijadikan oleh Allah adalah Nur Muhammad SAW yang kemudiannya dari
Nur Muhammad inilah Allah jadikan roh dan jasad alam semesta.
Bermula dari Nur
Muhammad inilah maka sekalian roh (dan roh manusia) diciptakan Allah sedangkan
jasad manusia diciptakan mengikut kepada dan dari jasad Nabi Adam AS. Kerana
itu, Nabi Muhammad SAW adalah ‘nenek moyang roh’ sedangkan Nabi Adam as adalah
‘nenek moyang jasad’.
Hakikat dari
penciptaan Adam AS sendiri adalah berasal dari tanah (Nur Turab), tanah berasal
dari air, air berasal dari angin, angin berasal dari api, dan api itu sendiri
berasal dari Nur Muhammad.
Sehingga pada
prinsipnya roh manusia diciptakan berasal dari Nur Muhammad dan jasad atau
tubuh manusia pun hakikatnya berasal dari Nur Muhammad. Jadilah kemudian
‘cahaya di atas cahaya’ (QS. An-Nuur 35), di mana roh yang mengandung Nur
Muhammad ditiupkan kepada jasad yang juga mengandung Nur Muhammad.
Bertemu dan
meleburlah kemudian roh dan jasad yang berisikan Nur Muhammad ke dalam hakikat
Nur Muhammad yang sebenarnya. Tersebab bersumber pada satu wujud dan nama yang
sama, maka roh dan jasad tersebut haruslah disatukan dengan mesra menuju kepada
pengenalan Yang Maha Mutlak, Zat Wajibul Wujud yang memberi cahaya kepada
langit dan bumi, dan yang semula menciptakan, sebagaimana mesranya hubungan
antara air dan tumbuhan, di mana ada air di situ ada tumbuhan, dan dengan
airlah segala makhluk dihidupkan (QS. Al-Anbiya 30).
Pengenalan terhadap
hakikat Nur Muhammad inilah maqam atau stesen yang terakhir dari pencarian akan
makrifah kepada Allah, Martabat Nur Muhammad inilah martabat yang paling
tinggi, dan pengenalan akan Nur Muhammad inilah yang menjadi ‘kesempurnaan ilmu
atau ilmu yang sempurna’.
Nur Muhammad adalah
cahaya semula yang melalui dari Nabi Adam ke Nabi yang lain bahkan berlanjut
kepada para imam mahupun wali; cahaya melindungi mereka dari perbuatan dosa
(maksum); dan mengaruniai mereka dengan pengetahuan tentang rahsia-rahsia
Illahi.
Allah telah
menciptakan Nur Muhammad jauh sebelum diciptakan Adam AS. Lalu, Allah
menunjukkan kepada para malaikat dan makhluk lainnya, bahawa: “Inilah makhluk
Allah yang paling mulia”. Oleh itu, harus dibezakan antara konsep Nur (Muhammad)
sebagai manusia (seorang Nabi) dan Nur Muhammad secara dimensi spiritual yang
tidak dapat digambarkan dalam dimensi fizik dan realiti.
Menurut sufi,
Muhyiddin Ibn Arabi, Nur Muhammad sebagai prinsip aktif di dalam semua
pewahyuan dan inspirasi. Melalui Nur ini pengetahuan yang kudus itu diturunkan
kepada semua Nabi, tetapi hanya kepada Ruh Muhammad saja diberikan jawami
al-qalim (firman universal).
Sedangkan menurut pencetus teori ‘insan kamil’, Abdul Karim bin Ibrahim al-Jili (1365-1428 M) dalam karyanya, al-Insan al-Kamil fî Ma’rifat al-Awakhir wa al-Awa’il (Manusia Sempurna dalam Mengetahui Allah Sejak Awal hingga Akhirnya), menyatakan bahawa Nur Muhammad memiliki banyak nama sebanyak aspek yang dimilikinya. Ia disebut ruh dan malak apabila dikaitkan dengan ketinggiannya.
Sedangkan menurut pencetus teori ‘insan kamil’, Abdul Karim bin Ibrahim al-Jili (1365-1428 M) dalam karyanya, al-Insan al-Kamil fî Ma’rifat al-Awakhir wa al-Awa’il (Manusia Sempurna dalam Mengetahui Allah Sejak Awal hingga Akhirnya), menyatakan bahawa Nur Muhammad memiliki banyak nama sebanyak aspek yang dimilikinya. Ia disebut ruh dan malak apabila dikaitkan dengan ketinggiannya.
Tidak ada kekuasaan
makhluk yang melebihinya, semuanya tunduk mengitarinya, kerana ia kutub dari
segenap malak. Ia disebut al-Haqq al Makhluq bih, (al-Haqq sebagai alat
pencipta), hanya Allah yang tahu hakikatnya secara pasti. Dia disebut al-Qalam
al-A’la (pena tertinggi) dan al-Aql al-Awal (akal pertama) kerana wadah
pengetahuan Rabb terhadap alam maujud, dan Rabblah yang menuangkan sebagian
pengetahuannya kepada makhluk.
Adapun disebut
al-Ruh al-Ilahi (ruh ketuhanan) kerana ada kaitannya dengan ruh al-Quds (ruh
Tuhan), al-Amin (ruh yang jujur) adalah kerana ia adalah perbendaharaan ilmu Tuhan
dan dapat dipercayai-Nya. Oleh itu, menurut Al-Jili, lokus tajalli al-Haq yang
paling sempurna adalah Nur Muhammad. Nur Muhammad ini telah ada sejak sebelum
alam ini ada, ia bersifat qadim lagi azali. Nur Muhammad itu berpindah dari
satu generasi ke generasi berikutnya dalam berbagai bentuk para Nabi, yakni
Adam, Nuh, Ibrahim, Musa hingga dalam bentuk Nabi penutup (khatamun nabiyyin), Nabi
Muhammad SAW.
Banyak lagi
penjelasan dan pembahasan tentang Nur Muhammad dimaksud. Kerana, memang sejak
awal kedatangan dan perkembangan Islam di ‘Bumi Nusantara’, wacana Nur Muhammad
dalam berbagai konteksnya sehingga sekarang, telah menarik perhatian umat
Islam. Hal ini paling tidak didukung oleh tiga faktor.
Pertama, terlihat
dari banyaknya salinan yang beredar pada masa itu berkenaan dengan ‘Hikayat Nur
Muhammad’ Misalnya, Hikayat Nur Muhammad naskah Betawi yang disalin pada tahun
1668 M oleh Ahmad Syamsuddin Syah. Menurut Ali Ahmad (2005) sehingga sekarang,
sekurang-kurangnya terdapat tujuh versi Hikayat Nur Muhammad.
Kedua, apresiasi
terhadap konsep Nur Muhammad telah mendorong lahirnya karya klasik ulama
Nusantara yang secara khusus berisikan pembahasan tentang teori ini. Antaranya
adalah kitab Asrar al-Insan fi Makrifah al-Ruh wa al-Rahman karya Nuruddin
al-Raniri (Aceh), tiga kitab karangan Hamzah Fansuri (Barus-Aceh); Asrar
al-‘Arifin, Syarab al-‘Asyiqin, dan al-Muntahi, serta Nur al-Daqa’iq oleh
Syamsuddin al-Sumaterani (Pasai).
Membandingkan
apa-apa yang digambarkan oleh Guru Sekumpul berkenaan dengan Nur Muhammad
dengan huraian-huraian ulama terdahulu tampaknya tidak jauh berbeza sebagaimana
pandangan umum para sufi dalam melihat Nur Muhammad sebagai yang terawal
diciptakan dan kemudiannya menjadi sumber dari segala penciptaan.
Di samping itu,
menurut Guru Sekumpul maqam Nur Muhammad adalah maqam paling tinggi dari
pencarian dan pendakian sufi menuju makrifah kepada Allah, tiada lagi maqam
atau stesen paling tinggi sesudah ini. Kesimpulannya, berbahagialah orang-orang
yang dapat menyandingkan penyatuan sumber asal mula penciptaannya dalam satu
harmoni, yakni Nur Muhammad, sebab ia berada pada satu kedudukan yang tinggi
dan terbukanya segala hijab yang membatasinya.
Penciptaan Ruh Kanjeng Nabi Muhammad SAW.
Saat Allah
Subhanahu wa Ta’ala mengeluarkan keputusan Ilahiah untuk mewujudkan makhluq, Ia
pun menciptakan Haqiqat Muhammadaniyyah (Realiti Muhammad –Nuur Muhammad) dari
Cahaya-Nya. Ia Subhanahu wa Ta’ala kemudian menciptakan dari Haqiqat ini
keseluruhan alam, baik alam atas mahupun bawah. Allah Subhanahu wa Ta’ala
kemudian memberitahu Muhammad akan Kenabiannya, sementara saat itu Adam masih
belum berbentuk apa-apa kecuali berupa ruh dan badan. Kemudian darinya (dari
Muhammad) keluar tercipta sumber-sumber dari ruh, yang membuat beliau lebih
luhur dibandingkan seluruh makhluq ciptaan lainnya, dan menjadikannya pula ayah
dari semua makhluq yang wujud.
Dalam Sahih Muslim,
Nabi (SAW) bersabda bahawa Allah Subhanahu wa Ta’ala telah menulis Taqdir
seluruh makhluq lima puluh ribu tahun (dan tahun di sisi Allah adalah berbeza
dari tahun manusia,) sebelum Ia menciptakan Langit dan Bumi, dan `Arasy-Nya
berada di atas Air, dan di antara hal-hal yang telah tertulis dalam ad-Dzikir,
yang merupakan Umm al-Kitab (induk Kitab), adalah bahwa Muhammad sall-Allahu
‘alayhi wasallam adalah Penutup para Nabi. Al Irbadh ibn Sariya, berkata bahawa
Nabi Shall-Allahu ‘alayhi wasallam bersabda, “Menurut Allah, aku sudah menjadi
Penutup Para Nabi, ketika Adam masih dalam bentuk tanah liat.”
Maysara al-Dhabbi
(ra) berkata bahawa ia bertanya pada Nabi Shall-Allahu ‘alayhi wasallam, “Ya
RasulAllah, bilakah Anda menjadi seorang Nabi?” Baginda Shall-Allahu ‘alayhi
wasallam menjawab, “Ketika Adam masih di antara ruh dan badannya.”
Suhail bin Salih
Al-Hamadani berkata, “Aku bertanya pada Abu Ja’far Muhammad ibn `Ali
radiy-Allahu ‘anhu, `Bagaimanakah Nabi Muhammad Shall-Allahu ‘alayhi wasallam boleh
mendahului nabi-nabi lain sedangkan Baginda akan diutus paling akhir?” Abu
Ja’far radiy-Allahu ‘anhu menjawab bahawa ketika Allah menciptakan anak-anak
Adam (manusia) dan menyuruh mereka bersaksi tentang Diri-Nya (menjawab
pertanyaan-Nya, `Bukankah Aku ini Tuhanmu?’), Nabi Muhammad Shall-Allahu
‘alayhi wasallam-lah yang pertama menjawab `Ya!’ Kerana itu, baginda mendahului
seluruh nabi-nabi, sekalipun baginda diutus paling akhir.”
Al-Syaikh Taqiyu
d-Diin Al-Subki mengomentari hadits ini dengan mengatakan bahawa kerana Allah
Ta’ala menciptakan arwah (jamak dari ruh) sebelum tubuh fizik, perkataan
Muhammad sall-Allahu ‘alayhi wasallam “Aku adalah seorang Nabi,” ini mengacu
pada ruh suci baginda, mengacu pada hakikat baginda; dan akal fikiran kita tak
mampu memahami hakikat-hakikat ini. Tak seorang pun memahaminya kecuali Dia
yang menciptakannya, dan mereka yang telah Allah dukung dengan Nur Ilahiah.
Jadi, Allah
Subhanahu wa Ta’ala telah mengaruniakan kenabian pada ruh Nabi Shall-Allahu
‘alayhi wasallam bahkan sebelum penciptaan Adam; yang Ia telah ciptakan ruh
itu, dan Ia limpahkan barakah tak terhingga atas ciptaan ini, dengan menuliskan
nama Muhammad Shall-Allahu ‘alayhi wasallam pada `Arasy Ilahiah, dan
memberitahu para Malaikat dan lainnya akan penghargaan-Nya yang tinggi bagi baginda
(Shall-Allahu ‘alayhi wasallam). Haqiqat Nabi Muhammad Shall-Allahu ‘alayhi
wasallam telah wujud sejak saat itu, meski tubuh ragawinya baru diciptakan
kemudian. Al Syi’bi meriwayatkan bahawa seorang laki-laki bertanya, “Ya
RasulAllah, bilakah Anda menjadi seorang Nabi?” Baginda menjawab, “ketika Adam
masih di antara ruh dan badannya, ketika janji dibuat atasku.” Kerana itulah, baginda(Shall-Allahu
‘alayhi wasallam) adalah yang pertama diciptakan di antara para Nabi, dan yang
terakhir diutus.
Diriwayatkan bahawa
Nabi (Shall-Allahu ‘alayhi wasallam) adalah satu-satunya yang diciptakan keluar
dari sulbi Adam sebelum ruh Adam ditiupkan pada badannya, kerana bginda (Shall-Allahu
‘alayhi wasallam) adalah sebab dari diciptakannya manusia, baginda (Shall-Allahu
‘alayhi wasallam) adalah junjungan mereka, substansi mereka, ekstraksi mereka,
dan mahkota dari kalung mereka.
`Ali ibn Abi Thalib
karram-Allahu wajhahu dan Ibn `Abbas radiy-Allahu ‘anhu keduanya meriwayatkan
bahawa Nabi (Shall-Allahu ‘alayhi wasallam) bersabda, “Allah tak pernah
mengutus seorang nabi, dari Adam dan seterusnya, melainkan sang Nabi itu harus
melakukan perjanjian dengan-Nya berkenaan dengan Muhammad (Shall-Allahu ‘alayhi
wasallam): seandainya Muhammad (SAW) diutus di masa hidup sang Nabi itu, maka
ia harus beriman pada baginda (Shall-Allahu ‘alayhi wasallam) dan mendukung
baginda (Shall-Allahu ‘alayhi wasallam), dan Nabi itu pun harus mengambil janji
yang serupa dari ummatnya.
Diriwayatkan bahawa
ketika Allah SWT menciptakan Nur Nabi kita Muhammad Shall-Allahu ‘alayhi
wasallam, Ia Subhanahu wa Ta’ala memerintahkan padanya untuk memandang pada
nur-nur dari Nabi-nabi lainnya. Cahaya baginda melingkupi cahaya mereka semua,
dan Allah SWT membuat mereka berbicara, dan mereka pun berkata, “Wahai, Tuhan
kami, siapakah yang meliputi diri kami dengan cahayanya?” Allah Subhanahu wa
Ta’ala menjawab, “Ini adalah cahaya dari Muhammad ibn `Abdullah; jika kalian
beriman padanya akan Kujadikan kalian sebagai nabi-nabi.” Mereka menjawab,
“Kami beriman padanya dan pada kenabiannya.” Allah berfirman, “Apakah Aku
menjadi saksimu?” Mereka menjawab, “Ya.” Allah berfirman, “Apakah kalian
setuju, dan mengambil perjanjian dengan-Ku ini sebagai mengikat dirimu?” Mereka
menjawab, “Kami setuju.” Allah berfirman, “Maka saksikanlah (hai para Nabi),
dan Aku menjadi saksi (pula) bersamamu.”(QS 3:81).
Inilah makna dari
firman Allah Subhanahu wa Ta’ala. “Dan (ingatlah), ketika Allah mengambil
perjanjian dari para nabi: `Sungguh, apa saja yang Aku berikan kepadamu berupa
kitab dan hukmah, kemudian datang kepadamu seorang Rasul yang membenarkan apa
yang ada padamu, niscaya kamu akan sungguh-sungguh beriman kepadanya dan
menolongnya.’” (QS 3:81).
Syaikh Taqiyyud Diin
al-Subki mengatakan, “Dalam ayat mulia ini, tampak jelas penghormatan kepada
Nabi (Shall-Allahu ‘alayhi wasallam) dan pujian atas kemuliaannya. Ayat ini
juga menunjukkan bahawa seandainya baginda diutus di zaman Nabi-nabi lain itu,
maka risalah da’wah baginda pun harus diikuti oleh mereka. Kerana itulah,
kenabiannya dan risalahnya adalah universal dan umum bagi seluruh ciptaan dari
masa Adam hingga hari Pembalasan, dan seluruh Nabi beserta ummat mereka adalah
termasuk pula dalam ummat baginda Shall-Allahu ‘alayhi wasallam. Jadi, sabda Sayyidina
Muhammad (sall-Allahu ‘alayhi wasallam), “Aku telah diutus bagi seluruh ummat
manusia,” bukan hanya ditujukan bagi orang-orang di zaman baginda hingga Hari
Pembalasan, tapi juga meliputi mereka yang hidup sebelumnya. Hal ini
menjelaskan lebih jauh perkataan baginda, “Aku adalah seorang Nabi ketika Adam
masih di antara ruh dan badannya.” Berpijak dari hal ini, Muhammad (Shall-Allahu
‘alayhi wasallam) adalah Nabi dari para Nabi, sebagaimana telah pula jelas saat
malam Isra’ Mi’raj, saat mana para Nabi melakukan sholat berjama’ah di belakang
baginda (yang bertindak selaku Imam). Keunggulan baginda ini akan menjadi jelas
nanti di Akhirat, saat seluruh Nabi akan berkumpul di bawah bendera Baginda.